Markedsføringskampagne — værd at vide

Del på facebook
Facebook

Ordet ”kampagne” betyder i sig selv, at man foretager en række målrettede handlinger med det formål at påvirke en målgruppes viden, holdning eller adfærd i en bestemt retning, gennemført over en afgrænset periode. Det er i hvert fald svaret, hvis man kigger i den danske ordbog. Men er der ikke mere til det? Jo, det er der.

Mange virksomheder ser en kampagne som en mulighed for at kommunikere med en specifik målgruppe og styrke ens egen tilstedeværelse. Kampagnerne bruges oftest til at fortælle en historie eller dele et budskab i en periode og kan bestå af flere elementer som tekst, billeder og video. Det handler om at holde en rød tråd gennem hele processen, som skaber et helhedsbillede af din virksomhed eller dit produkt for dine kunder.

Hvad er kampagnens mål?

Hvad er det ønskede resultat af kampagnen? Handler det om at skabe opmærksomhed omkring en række nye produkter? Handler det om at lave reklame for dit næste store event? Eller handler det måske om at skabe opmærksomhed på dit nye eller allerede eksisterende brand?

Disse spørgsmål skal besvares, og derefter skal kampagnen tilpasses. Hvis du f.eks. ønsker at skabe opmærksomhed omkring dit allerede eksisterende brand, hvordan skal det så gøres? Der er rigtigt mange forskellige måder at gøre det på, men hvis vi tager udgangspunkt i video, kunne oplægget lyde noget i stil med dette:

”Jeg ønsker at skabe opmærksomhed omkring mit brand gennem en række videoer (læs vores indlæg omkring valg af den korrekte videotype), der sætter fokus på og præsenterer virksomhedens produkter til et B2C-marked. Ønsket er, at kampagnen kommer til at forløbe over 4-6 måneder, samtidig med at vi lancerer vores nye kollektion. Målet er at ramme en specifik målgruppe, som allerede har kendskab til eller benytter sig af lignende produkter for at vække deres interesse i vores produkter.”

Allerede her er der sat nogle faste rammer. Vi kender målet, vi kender tidshorisonten, og vi har en idé om hvem målgruppen er.

Hvem er målgruppen?

Dette er et af de vigtigste spørgsmål at besvare, før udviklingen af kampagnen overhovedet påbegyndes. Kender du ikke målgruppen godt nok, kan der være stor sandsynlighed for at skyde ved siden af. Derfor er det vigtigt at sætte sig i målgruppens sted. Det kan gøres på flere måder. Bl.a. ved at lave brugerundersøgelser, kvalitative interviews og benchmark på et lignende marked. Alt dette er med til, i sidste ende at give dig svar på hvem dine kunder egentlig er, hvilke værdier de har, og hvordan de ser dit produkt.

Når dette er fastlagt, kan du begynde at stille dig selv spørgsmål omkring din målgruppe. Hvad er deres interesser? Hvad er deres alder? Hvor befinder de sig (fysisk & online); altså, hvor opnår du størst reach med din kampagne. Tager vi igen udgangspunkt i video, skal du stille dig selv spørgsmål som:

  • Hvad laver min målgruppe i deres fritid?
  • Hvad er deres interesser?
  • Hvad er deres alder?
  • Benytter de sig af sociale medier?
  • Hvilke sociale medier?
  • Hvilket indhold fanger deres opmærksomhed bedst? Er det indhold, som skaber debat? Indhold der appellerer til følelser? Indhold der går viralt osv.
  • Hvor længe bliver de hængende?

Dette er bare nogle få af de spørgsmål, der skal være besvaret, allerede inden idéen til kampagnen kan udvikles. Så snart man kender svaret på størstedelen af disse spørgsmål, kan man begynde at udarbejde en skitse og en form, der kan passe ned over flere elementer igennem kampagnes levetid.

Hvor og hvornår rammer jeg bedst min målgruppe?

Næste spørgsmål er så, hvor du bedst muligt får de ønskede resultater ud af din kampagne. Er det ved at møde dine kunder fysisk? Er det igennem tv-reklamer? Eller er det på nettet ved brugen af sociale medier?

I dag fylder sociale medier mere og mere, og der er langt flere brugere, men ikke mindst også mere indhold end nogensinde før. Noget af det indhold der især er meget af, er video. Vi elsker simpelthen at se video. Det spås at op til 80% af alt internettrafik i 2020, vil bestå af video. Der er tale om video i rigtigt mange former. Kigger man på statistikker fra YouTube, kan man se, at der alene bliver uploadet over 400 timers video i minuttet. Ligeledes viser statistikker, at Facebook har over 8 milliarder views om dagen – alene på video (læs også vores indlæg om hvorfor videomarketing på Facebook er effektivt). Det er altså rigtigt mange mennesker, som dagligt ser videoindhold på disse to sites, og derfor er det et rigtigt godt sted at markedsføre sin egen kampagne.

Derudover skal du være opmærksom på tidspunktet for din kampagne. Hvornår vises indholdet. Der vil altid være nogle tidspunkter, der rammer bedre end andre. Dette skyldes mest af alt vores travle hverdag. Nogle af os tjekker Facebook flere gange dagligt, mens andre måske kun benytter tjenesten til at skimte nyheder om morgenen, i middagspausen eller efter arbejde. Dette gør også, at du skal kende din målgruppes mønstre på sociale medier for at vide, hvornår du bedst muligt rammer dem med din kampagne.

Der er også masser af andre tilpasningsmuligheder alt efter hvem din målgruppe er. Deres demografiske og geografiske forhold, kan afgøre om f.eks. en TV-reklame ville være en bedre løsning for dig og dit produkt.

Dét, der er fordelen ved sociale medier fremfor traditionelle TV-reklamer, er, at du har langt større fleksibilitet hvad angår tid, sted og budget. Du kan rigtigt hurtigt nå ud til rigtigt mange mennesker gennem de sociale kanaler, hvis du kender til den korrekte måde at gøre det på. Men befinder din målgruppe sig ikke på de sociale medier, eller er de der ikke ofte nok, er der måske andre kanaler, der bedre kan levere det ønskede resultat.

Det handler om at sætte sig i forbrugerens eller kundens sted og herefter spørge sig selv: ”Hvad er det, jeg finder interessant, og hvad kan jeg godt lide at lave, når jeg lige har 5 minutter for mig selv?”.

Hvordan måler jeg resultatet?

Dét, det i sidste ende handler om, er at skabe resultater. Men hvordan måler vi så resultatet? Der er mange forskellige måder at gøre det på, og derfor tager vi igen udgangspunkt i scenariet i begyndelsen af artiklen:

Din kampagne har forløbet over 6 måneder, hvor der er lavet flere forskellige videoer for dit produkt, som rammer forskellige målgruppers demografi og geografi. Årsagen til dette er, at dit produkt kan benyttes af personer i forskellige aldre og ikke er afhængigt af deres fysiske lokation. Kampagnen har været bestående af opslag, primært på Facebook, som inkluderer unikke tekster udarbejdet til hvert eneste opslag, produktbilleder og -video, samt video af produkterne i brug. Alt er blevet opsat via Facebooks Annonceadministrator og har haft til formål at lede kunder ind på dit website for at foretage et køb.

Ud over at du har kunnet fornemme et stigende salgstal, kan der også ses klare resultater ved f.eks. at kigge på din opsatte Facebook Pixel for kampagnen og dine generelle tal i Annonceadministrator. Her kan det helt klare billede af antal besøgende til dit website, din bounce-rate og dit CPC (cost-per-click) eller CPA (cost-per-action) ses. Dette skaber et reelt billede af, hvordan din kampagne har klaret sig. En god kampagne har ikke bare mange besøgende, men mange besøgende som har foretaget netop den handling på dit site, som du har ønsket af dem.

Derfor er dét at måle resultatet under og efter kampagnen mindst lige så vigtigt som det at skabe den perfekte kampagne.

Punkterne listet i dette indlæg er kun nogle få af de ting, der skal tages til overvejelse, når du påbegynder eller overvejer at påbegynde en kampagne. Når alt dette er på plads, kan du begynde at udvikle idéer, storyboards og manuskripter til dit indhold.

Hvis du er interesseret i at vide mere om, hvordan man laver den perfekte kampagne, så kontakt os i formularen nedenfor til en uforpligtende snak.

Følg os på facebook

KONTAKT OS

Har du spørgsmål, eller søger du et tilbud på videoproduktion så kontakt os i formularen.

Copyright © Posted Media. All rights reserved.
Markedsføringskampagne — værd at vide