Kontakt os idag    |    +45  2568 2568    |    info@postedmedia.dk

Facebook Audience — hvordan målretter jeg mine annoncer?

Del på facebook
Facebook

Med over 2 milliarder aktive brugere dagligt og en gennemsnitlig online-tid på 35 minutter pr. bruger, er digital markedsføring på Facebook et must for alle virksomheder, som er interesserede i at ekspandere. I dag er det vigtigere end nogensinde at være bekendt med Facebook-platformens muligheder for annoncering og målretning heraf.

Facebook har hundredvis af målretningsmuligheder. For at få mest muligt ud af dine annonceringspenge skal du først og fremmest vide, hvem du “targeter”. Det er vigtigt at kende sin kundegruppe, således man rammer rigtigt med sine annoncer. Specifér hvem du vil ramme!

I dette indlæg undersøger vi mulighederne for at målrette korrekt, og dermed hvordan du får mest muligt ud af de penge, du bruger på at annoncere til dine kunder på Facebook.


Hvad er Facebook Audience?

Det marked eller den målgruppe som du vil annoncere til, hedder “audience” på Facebook. Du kan målrette superspecifikt, fx på længden af brugeres uddannelse eller størrelsen af deres indkomst. Målretningsindstillinger omfatter også alder, lokation, køn, jobtitel og meget mere.


Målretning på Facebook

Som nævnt er der bogstaveligt talt ubegrænsede muligheder for at målrette annoncer til brugere på Facebook. Nedenfor kan du læse mere om de forskellige målretningsværktøjer. Husk at du kan bruge en hvilken som helst kombination af disse.

Placering/lokation: Du kan målrette brugere efter by, landsdel, postnummer, land osv. Du kan også blive mere specifik, ved at målrette dem hvor de arbejder, kontra hvor de bor.

Demografi: Demografi betyder data vedrørende en befolkning som alder, sprog, køn, indkomst, civilstand mv. Facebook tilbyder et væld af demografiske målretningsmuligheder.

Interesser: Interesser er virkeligt nyttige til at definere en målgruppe. Lad os sige at du har en netbutik, som sælger t-shirts. Du kan målrette mod brugere, som synes godt om mode, tøjbutikker eller andre brands, som minder om dit eget.

Adfærd: Når du målretter på adfærd, skal du bruge Facebook Pixel. Pixel er et stykke kode, som sporer brugeradfærd, så du kan målrette annoncer til personer, der opfører sig på bestemte måder, når de er online. Dette er et af de bedste redskaber til effektivt at målrette dine annoncer til de rigtige personer. For eksempel kan du vise annoncer til personer, der for nylig har besøgt din hjemmeside, din virksomheds Facebook-side eller abonneret på din blog.

Interaktion: Interaktion eller “engagement” er når nogen kommenterer, synes godt om eller følger dig eller dine sider på sociale medier. Hvis nogen, på den ene eller den anden måde, har interageret med dine opslag, kan du få Facebook til at vise dem dine annoncer.

Kopimålgruppe: En kopimålgruppe er en målgruppe, som du opretter ud fra en “kilde”. Dvs. du finder nogle få personer, som matcher din målgruppe så godt som muligt. Derefter finder Facebook automatisk andre personer, som minder mest om personerne i kilden.

Automatisk optimering: Når du har specificeret de mange demografiske målretningsindstillinger ovenfor til at identificere det publikum, som du mener, fungerer bedst for din annonce, kan du tilvælge at Facebook automatisk optimerer dit publikum for dig.

Når du har besluttet dig for et “audience”, som fungerer godt, kan du bruge denne til at opbygge en succesfuld Facebook-målgruppe. Husk at gemme dine audience-indstillinger for at gøre det lettere for dig selv at bygge videre på din målgruppe fremover eller danne en ny målgruppe ud fra. Forskellige annoncer kræver nemlig ofte forskellig “targeting”.


Prøv dig frem

Som nævnt er der uendelige muligheder for målretning på Facebook. Det er en proces at indsnævre sit publikum, således at ens annoncer rammer de helt rigtige mennesker. Man må prøve sig frem og kigge på brugerdata fra interaktioner, visninger og antal konverteringer til hjemmeside eller salg og tilpasse herefter. Pas dog på med at overgøre det, da en for smal målgruppe kan give bagslag.

Det gode ved at have alle disse muligheder er dog, at det giver dig muligheden for at ramme et meget specifikt publikum eller marked, samtidigt med at Facebook optimerer dine annoncer til din målgruppe for dig.

Derudover kan brugerdefinerede målgrupper og kopimålgruppe hjælpe dig med at opnå højere klikfrekvenser via “retargeting”, altså at vise annoncer til folk der ligner dem, der konverterer bedst.

Hvis du har spørgsmål til målretning på Facebook, giver vi meget gerne uforpligtende rådgivning. Skriv til os i formularen nedenfor — vi sidder klar til at hjælpe!

Følg os på facebook

KONTAKT OS

Har du spørgsmål, eller søger du et tilbud på videoproduktion så kontakt os i formularen.

Copyright © Posted Media. All rights reserved.
Facebook Audience — hvordan målretter jeg mine annoncer?